از شکسته های لامپ اشکی هالی استار برای خود انگستر الماس درست کنید

توان الکتریکی، اندازه گیری شده در وات، مربوط به انرژی مصرف شده است و لامپ‌های رشته‌ای اینگونه مقایسه می‌شدند، اما امروزه دیگر با جایگزین‌هایی که دقیقاً به این دلیل انتخاب شده‌اند که انرژی کمتری برای تولید نور یکسان مصرف می‌کنند، معتبر نیست!

تخمین زده می شود که لامپ اشکی هالی استار قدیمی تر دارای خروجی انرژی 12 لومن بر وات هستند، بنابراین یک لامپ 60 وات تقریباً 720 لومن تولید می کند.

برای تعویض لامپ 60 واتی قدیمی خود، لامپی را انتخاب کنید که شار نوری آن، که روی بسته بندی نشان داده شده است، تقریباً برابر با 720 لیتر باشد.

جایگزین‌های لامپ‌های رشته‌ای معمولی بازدهی جذاب‌تری ارائه می‌دهند: 14 lm/W برای لامپ‌های هالوژن، 50 تا 70 lm/W برای لامپ‌های فلورسنت فشرده و تا 80 lm/W برای LED.

لامپ اشکی هالی استار

حتی با وجود لامپ های جدید، هرگز نباید لامپی را نصب کنید که توان آن بیشتر از میزان نشان داده شده در لامپ باشد.
لامپ های الکتریکی – دمای رنگ و شاخص رندر رنگ

با لامپ های جدید، علاوه بر وات، باید دمای رنگ و شاخص رندر رنگ (CRI) را نیز رعایت کنید و این اصطلاحات تا حدی وحشیانه به سادگی رنگ نور را مشخص می کند.

برای تعریف دمای رنگ، رنگ نور لامپ با جسم سیاهی که تا دمای دقیق گرم می شود، بر حسب کلوین مقایسه می شود و در 2000 کلوین، بدن سیاه رنگ قرمز نارنجی به خود می گیرد. در 8000 K، آبی می شود.

یک لامپ با دمای رنگ 2 تا 3000 کلوین، نوری نزدیک به خورشید غروب، یعنی نور گرم را فراهم می کند که در دمای 6 یا 7000 کلوین، نور بیشتر شبیه نور خورشید در اوج خود است، یعنی نور سرد، بنابراین جوهای به دست آمده کاملاً متفاوت خواهند بود.

در این میان، شاخص رندر رنگ نشان دهنده احترام رنگ ها نسبت به نور طبیعی به صورت درصد است و این دو مقدار در یک کد، روی لامپ ها نوشته شده است.

مثال : یک لامپ فلورسنت فشرده دارای کد 840 است و عدد 8 مربوط به CRI آن است که بین 80 تا 89 درصد است.

عدد 40 مربوط به دمای رنگ آن است که 4000 کلوین است بنابراین لامپ رنگ ها را بسیار درست و با نور نسبتاً روشن ارائه می دهد.

در حالی که اکثر لامپ ها دارای کد 827 هستند (CRI در 80٪ و دما در 2700 K)، برخی از آنها نورهای روشن تری ارائه می دهند (865، بنابراین دمای 6500 K)، برخی دیگر رنگ ها را بهتر نشان می دهند (930، بنابراین CRI بین 90 تا 99٪).

لامپ های رشته ای به طور کامل ناپدید نشده اند! لامپ های هالوژن با راندمان بالا هنوز در دسترس هستند مانند خواهران کوچکشان، آنها حاوی یک رشته هستند که در گاز هالوژن با فشار بالا غوطه ور شده است.