تاثیرات تغییرات اجتماعی و اقتصادی بر مصرف خرما

با این حال، تغییرات اجتماعی و اقتصادی بر مصرف خرما به دلیل تغییر در عادات غذایی، بهبود استانداردهای زندگی، ادامه حرکت شهری و همچنین در دسترس بودن طیف گسترده ای از میوه ها در تمام طول سال تأثیر می گذارد.
مصرف خرما توسط جمعیت جوان در مقایسه با جمعیت مسن کمتر است. خرما مضافتی ایران میوه ای لذیذ با طعمی شیرین و دهان گوشتی است.
جزء اصلی خرما کربوهیدرات ها (عمدتا قندها، ساکارز، گلوکز و فروکتوز) هستند که ممکن است حدود 70 درصد را تشکیل دهند.
قندهای موجود در خرما مضافتی خوشه ای به راحتی هضم می شوند و بلافاصله پس از مصرف می توانند به خون منتقل شوند و به سرعت متابولیزه شوند تا انرژی برای فعالیت های مختلف سلولی آزاد شود.
خرما همچنین منبع خوبی از فیبر است و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم، از جمله مقادیر قابل توجهی کلسیم، آهن، فلوئور و سلنیوم است.
خرما همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد جهش زایی است.
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خرما و عصاره‌های آبی آن فعالیت مهار رادیکال‌های آزاد، مهار آسیب‌های ماکرومولکولی با واسطه رادیکال‌های آزاد، فعالیت‌های ضد جهش‌زا و تعدیل‌کننده ایمنی را نشان داده‌اند.
تحقیقات بیشتری برای کشف فواید سلامتی میوه خرما و هسته خرما و همچنین استفاده از اجزای عملکردی آنها در توسعه محصولات و مکمل های غذایی با ارزش افزوده مختلف مورد نیاز است.
بنابراین، بازار خرمای مضافتی بم و محصولات آن می تواند در آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
خرما به عنوان غذای اصلی در مناطق عربی خلیج فارس در نظر گرفته شده است.
معیارهای مهم کیفیت برای مصرف کنندگان ظاهر شامل رنگ، اندازه و شکل، وضعیت فیزیکی و عدم وجود نقص، احساس یا بافت دهان، طعم و ارزش غذایی است. خرما به روش های مختلفی مصرف می شود.
میوه درخت خرما مضافتی شیراز را می توان به عنوان یک غذای ایده آل در نظر گرفت که طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را با فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی فراهم می کند.
آنها عمدتاً به صورت تازه (40-30 درصد) یا به صورت خشک (60-70 درصد) در مراحل روتاب (نیمه رسیده) و تامار (کاملاً رسیده) با فرآوری کم یا بدون فرآوری مصرف می شوند.
خرما معمولاً به این صورت یا با قهوه، شیر یا ماست عربی مصرف می شود. در شکل فرآوری شده، آنها را به صورت رب، شربت، ترشی، مربا، ژله مصرف می کنند و در بسیاری از محصولات نانوایی یا قنادی همراه با شکلات، نارگیل، عسل، سرکه و غیره استفاده می شوند.
منابع:
    1. Nutritional and Medicinal Value of Date Fruit
  • تبلیغات: 
    1. خاصیت و مضرات میگو
    2. مردی با استفاده از موزاییک توانست سلاح بسازد!
    3. کشف پارچه برزنتی که به وسیله آن می توان در هوا معلق ماند
    4. دنبال کردن امتداد یک کابل به محل گنج رسید!