تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلط سایبری

تلاش‌های ایران برای دستیابی به تسلط سایبری هم در منطقه سایت پلیس فتا خاورمیانه و هم در سراسر جهان به خوبی مستند شده است، به‌ویژه تلاش‌های این کشور برای انتشار پیام‌های طرفدار ایران و «گفتن داستان ایران».

 

این استراتژی بر اساس شرایط چالش برانگیز بین‌المللی سرویس آرکوپال ایرانی پیش روی تهران شکل می‌گیرد که از لحاظ اقتصادی تحت تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد و تا حد زیادی از خرید تسلیحات تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که اخیرا منقضی شده است، محدود شده است.

ایران برای حفظ فشار بر رقبای خود علیرغم این محدودیت‌ها، اغلب به استراتژی‌هایی متکی است که بسیاری آن را «جنگ نرم» توصیف می‌کنند: ابزاری کمتر تنظیم‌شده و غیر جنبشی برای دستیابی به اهداف خود در خارج از کشور با حفظ درگیری‌های سطح پایین برای دوره‌های زمانی طولانی.

یکی از راهبردهای اولیه ایران در این زمینه، جنگ سایبری از جمله حملات متعدد با درجات مختلف موفقیت  علیه اهداف بخش دولتی و خصوصی در کشورهای رقیب است.

استراتژی‌ها و اهداف سایبری ایران به دور از ثبات است. در حالی که با 100میلیون چیکار کنم ایران تلاش قابل توجهی را برای ایجاد حمایت بین المللی برای هدف انقلابی خود به کار گرفته است، همچنین به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر سایبری جهانی ادامه می دهد.

تهران به دنبال اهداف و قابلیت‌های جدید در پاسخ به فضای بین‌المللی متخاصم فزاینده و رژیم تحریم‌هایی است که تنها در زمان دولت تجاوزکارانه ترامپ تشدید شد.

به ویژه، بازیگران مرتبط با ایران احتمالاً استفاده از دو لیف بافتنی جدید عملیات سایبری را در میان مدت و بلندمدت تکرار یا گسترش خواهند داد: مداخله خارجی در انتخابات و سرقت گسترده مالکیت معنوی (IP).

جهان اکنون در حال آماده شدن برای تغییرات بالقوه در مقیاس بزرگ در روابط ایران با جامعه جهانی است، زیرا رئیس جمهور جو بایدن بازگشت به دیپلماسی و مذاکره را نشان می دهد.

اما برای آمادگی کافی برای عصر جدید در روابط با ایران، جامعه بین‌الملل باید ابتدا درک روشنی از قابلیت‌های در حال تحول تهران و تهدیدی که در فضای سایبری ایجاد می‌کند، به ویژه با توجه به تدوین سیاست‌های دفاع سایبری آینده داشته باشد.

 

  • منابع:
    1. Iran’s cyber future
  • تبلیغات: 
    1. دختر جوانی که توانست با استفاده از اطلاعات خود ثروتمند شود
    2. این ترفندها رو برای رسیدن به ثروت آفرینی بکار بگیرید
    3. مصرف پنیر در سن بلوغ ممنوع شد!!
    4. ریزش 60 درصدی قیمت کاشی در بازار تهران