زندانیان از لیمو سنگی خشک اصفهان برای فرار از زندان استفاده کردند

تجزیه و تحلیل آماری بر اساس طرح آزمایشی بلوک‌های کامل تصادفی با چهار تکرار و پنج تیمار انجام شد:

لیمو سنگی خشک اصفهان ارزیابی شده (هفته صفر) قبل از بسته‌بندی سایرین در ظروف، لیموهای محصور در یک ظرف پلی استایرن دربسته که در ساعت 8 باز شد.

هفته، دیگری که در 12 باز شد و یکی دیگر که در 16 هفتگی باز شد، به علاوه شاهد که شامل لیموهای بسته بندی شده در ظرف باز بود.

متغیرهای مورد مطالعه وزن میوه، قطر استوایی، شکل، رنگ پوسته (اپیکارپ)، سفتی و درجه بریکس (کل مواد جامد محلول) بودند.

وزن، شکل و رنگ پوسته با سیستم مرتب سازی میوه Autoline مورد بررسی قرار گرفت. قطر استوایی با ورنیه و سفتی با دستگاه نفوذ سنج فشار سنج میوه اندازه گیری شد.

لیمو

Ft. 011 روی سطح لیموها برای به دست آوردن مقادیر به پوند؛ در حالی که کل مواد جامد محلول با یک رفرکتومتر دیجیتالی، با قرار دادن قطرات آب لیمو در گیرنده رفرکتومتر آنالیز شدند. اندازه گیری ها از روز بسته بندی (هفته 0) انجام شد. به همین ترتیب، در هفته های 8، 12 و 16.

تجزیه و تحلیل واریانس با برنامه آماری SAS نسخه 5 انجام شد، در حالی که مقایسه چندگانه میانگین ها با آزمون توکی با α ≤ 0.05 انجام شد.

آنالیز واریانس وزن لیموها تفاوت های بسیار معنی داری (001/0 ≤ P) را با انحراف معیار 22/9 گرم و CV = 98/8 درصد نشان داد.

که لیموهای بررسی شده در پایان هشت هفته پس از بسته بندی، 11.7٪ (11.1 گرم) وزن بیشتری نسبت به گروه شاهد داشتند.

در هفته 12 این افزایش 11.1٪ (10.5 گرم) و در 16 هفته 7.4٪ (7.0 گرم) بود، اگرچه بدون تفاوت آماری با توجه به شاهد؛ با این حال، در هفته 16، لیموها وزن خود را 2.0٪ (2.0 گرم) در مقایسه با وزنی که در زمان بسته بندی داشتند، کاهش دادند.

تفاوت قابل توجهی با تجزیه و تحلیل واریانس قطر استوایی لیموها (0.052 ≤ P)، انحراف استاندارد 0.13 اینچ و CV = 5.75٪ یافت شد.