سنگ الماس اغواگر بازدید کنندگان موزه دولما باغچه ترکیه

سنگ الماس مصنوعی از گرافیت ساخته می شوند که در معرض دماهای بسیار بالا و فشار زیاد قرار می گیرند، این نوع از الماس های طبیعی از نظر اندازه، شکل و تعداد ناخالصی ها متفاوت است، زیرا به طور خاص برای مصارف صنعتی ساخته شده است.

برعکس، سنگ‌های الماس طبیعی طی میلیون‌ها سال از منابع کربن موجود در زمین تشکیل می‌شوند، اما این سنگ‌ها نیز توسط دماهای بالا و فشار بالا ساخته می‌شوند.

طبقات ثروتمند، اما به دلیل ویژگی های آن; مانند سختی شدید، رسانایی حرارتی و سایر خصوصیات منحصر به فرد آن، و با فرآیندهای تولید الماس صنعتی با هزینه کم در مقایسه با الماس طبیعی، در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است که مهمترین آنها در موارد زیر است:

برش و حفاری: از قطعات کوچک الماس برای برش شیشه و حفاری سنگ ها استفاده می شود قطعات الماس کوچکتر نیز می توانند برای برش سنگ های الماس بزرگتر استفاده شوند.

سنگ الماس

صیقل دادن سنگ های دیگر: از گرد و غبار الماس برای صیقل دادن الماس و سایر سنگ های قیمتی استفاده می شود و درخشندگی خاصی به آنها می بخشد.

سیم تنگستن: از الماس نیز می توان برای ساخت سیم تنگستن با استفاده از تجهیزات اختصاصی در آزمایشگاه استفاده کرد.

حکاکی روی سنگ: از الماس می توان برای حکاکی مواد معدنی و سنگ های مختلف حکاکی مانند گرانیت و کوارتز بدون شکستگی و خراش استفاده کرد.

کاربردهای الکترونیکی: به دلیل رسانایی بالای گرما، در کاربردهای مختلف الکترونیکی برای جلوگیری از آسیب به قطعات حساس در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل حرارتی استفاده می شود، زیرا از الماس برای تخلیه و جذب گرما از این دستگاه ها استفاده می شود.

پادزهر برای سموم: اگرچه هیچ مدرک علمی برای حمایت از این استفاده وجود ندارد، الماس اغلب به عنوان پادزهر برای درمان سموم و بیماری های مختلف استفاده می شود، زیرا برخی معتقدند که در گذشته برای جلوگیری از طاعون استفاده می شد.