ممکن است فکر کنید آب شما را خیس می کند – و این کار را می کند. اما آنطور که ممکن است شما را خیس نمی کند. به این دلیل که چیزی به نام کشش سطحی دارد.

مولکول‌های آب شرکت خودشان را ترجیح می‌دهند، بنابراین تمایل دارند قطره‌ای به هم بچسبند.

هنگامی که باران روی پنجره می‌بارد، شیشه را به طور یکنواخت خیس نمی‌کند: در عوض، به صورت قطرات مشخصی به سطح می‌چسبد که گرانش به صورت رگه‌هایی به سمت پایین می‌کشد. برای شستشوی بهتر آب، باید کشش سطحی آن را کاهش دهیم تا مواد را به طور یکنواخت تر خیس کنیم.

و این دقیقاً همان کاری است که یک سورفکتانت انجام می دهد. سورفکتانت های موجود در مواد شوینده توانایی آب را برای خیس کردن اشیا، پخش شدن روی سطوح و نفوذ به الیاف لباس های کثیف بهبود می بخشد.

صابون گوگرد ضد شوره برای درمان التهابات پوستی مناسب می باشد.

کشش سطحی باعث می شود که دانه های آب روی برگ های یک گیاه رز قرمز و زرد وجود داشته باشد

عکس: کشش سطحی زمانی که آب روی برگ‌هایی مانند این می‌نشیند، باعث می‌شود که آب به صورت «مهره‌ای» (قطرات محکمی تشکیل شود). وقتی باران به سطح لباس ضدآب برخورد می کند، این همان کاری است که می خواهید آب انجام دهد: شما نمی خواهید آن را خیس کنید. اما در مورد شستن لباس ها واقعاً مفید نیست: ما می خواهیم آب پخش شود و وسایلمان به درستی خیس شود. به همین دلیل ما به سورفکتانت ها نیاز داریم.

سورفکتانت ها کار مهم دیگری نیز انجام می دهند. یک سر مولکول آنها به آب جذب می شود، در حالی که سر دیگر آن به خاک و چربی جذب می شود. بنابراین مولکول‌های سورفکتانت به آب کمک می‌کنند تا چربی را در خود نگه دارد، آن را تجزیه کند و آن را بشوید.

نحوه عملکرد مواد شوینده
کارتونی از یک مولکول شوینده با سر آبدوست آب دوست و دم آبگریز متنفر از آب

آثار هنری: مولکول های مواد شوینده (نارنجی) دارای سرهای آب دوست (آب دوست) و دم های متنفر از آب (آب گریز) هستند که خود را به خاک می چسبانند.

هوشمندانه ترین بخش ماشین لباسشویی درام یا تسمه محرک، موتور الکتریکی که آن را به دور آن می چرخاند یا مدار الکترونیکی که برنامه را کنترل می کند نیست: این ماده شوینده (پودر صابون یا مایع) است که در همان ابتدا وارد می کنید.

آب به تنهایی نمی تواند لباس ها را تمیز کند زیرا به مولکول های چربی و کثیفی نمی چسبد.

مواد شوینده متفاوت است. سورفکتانت های موجود در آن از مولکول هایی ساخته شده اند که دو انتهای متفاوت دارند. یک انتها به شدت جذب آب می شود.

دیگری جذب مواد روغنی مانند گریس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *